Programul Național pentru Reducerea Abandonului Școlar aflat în desfășurare în anul școlar 2024 – 2025 la Școala Gimnazială „Andone Cumpătescu”, Rafaila, județul Vaslui, dă ocazia cadrelor didactice să desfășoare alături de elevi activități remediale și de determinare pentru recuperarea ritmului de învățarea a materiilor de bază (limba și literatura română, matematică), dar și cultivarea diferitelor talente și abilități – spirit critic, matematic, artistic, sportiv etc.
I. LIMBA ȘI LITERATURA ROMÂNĂ
a. LIMBĂ
Așa cum mulți lingviști remarcă, limba este un organ viu și complex în continuă schimbare și dezvoltare, de aceea comprehensiunea funcționalității și dinamicii limbii despre care vorbește atât Ferdinand de Saussure, Eugenio Coseriu, cât și Dumitru Irimia sunt elemente care dau bătăi de cap, în special elevilor. În acest spirit, Programul Național pentru Reducerea Abandonului Școlar oferă șansa elevilor să poposească asupra aspectelor greu de înțeles. Orele de limbă și comunicare din cadrul programului PNRAS sunt gândite în spiritul didacticii moderne care utilizează noile tehnologii prin intermediul dotărilor de care dispune unitatea școlară „Andone Cumpătescu” din Rafaila.
Este cunoscut faptul că elevii acestor vremuri sunt nativi digitali, iar experiența învățării devine practică de aplicat, pragmatică și ușoară prin utilizarea exercițiilor dezvoltate în mediul online, astfel încât orele de curs sunt cu folos imediat atunci când tipul de inteligență este bine cunoscut, apreciat, chiar scos în evidență. Profesorul are în vedere să desfășoare concomitent activități pe platforme digitale cu activități educative clasice, unde pixul, hârtia și cartea sunt materialele didactice principale. În consecință, trebuie avut în vedere randamentul elevilor atunci când se utilizează elemente didactice care completează modul lor de existență și competiție în spațiul digital.


b. LITERATURĂ
Aspectul limbii române este foarte bine conturat de marele poet Mihai Eminescu, care arată că forma ideală a limbii se remarcă în scrierile literare, deoarece acolo i se utilizează toate potențele. „Limba ca un fagure de miere” este limba stilului beletristic, iar aceasta nu se suprapune aproape deloc cu limba comună. În acest caz, această suprapunere este cea mai redusă față de cazul oricărui alt stil funcțional. Nu doar că nu se suprapune cu limbajul comun, ci este în opoziție, iar gradul cel mai ridicat al opoziției îl are poezia care își construiește un limbaj special, poetic.
Conform lucrării Literatura în pericol , scrierile literare utilizate în cadrul momentelor didactice au un rol special, cu totul diferit de cel al literaturii de specialitate – formează oameni. Scopul instructiv-educativ cu care sunt utilizate aceste texte face ca importanța lor să fie considerabil mai semnificativă, căci au acțiune directă în viața de zi cu zi a copilului, iar mai apoi, în societate. Adevărurile umane sunt mult mai bine înțelese dintr-un text literar prezentat cu pasiune de către un cadru didactic, prin diverse metode care implică Teoria inteligențelor multiple teoretizată de H. Gardner. Astfel încât, prin utilizarea și studierea literaturii într-un cadru dinamic și plăcut alături de elevi, textul depășește nivelul literal, literar, moral și estetic și se deplasează către concretizarea în comportamente sănătoase exprimate în evoluția societății.


II. MATEMATICĂ
Activitățile remediale la matematică din cadrul proiectului PNRAS (Programul Național de Reducere a Abandonului Școlar) vizează sprijinirea elevilor cu dificultăți în înțelegerea conceptelor matematice. Aceste activități includ sesiuni de tutorat, exerciții suplimentare personalizate, aplicarea unor metode interactive de învățare și evaluarea progresului prin teste periodice. Scopul principal este îmbunătățirea performanței școlare și reducerea abandonului în rândul elevilor din grupuri vulnerabile.
Activitățile remediale la matematică din cadrul proiectului PNRAS au ca scop sprijinirea elevilor care întâmpină dificultăți în stăpânirea conceptelor matematice esențiale, contribuind astfel la reducerea abandonului școlar. Aceste activități sunt structurate în mai multe etape și includ:
Sesiuni de tutorat individualizate – elevii cu dificultăți sunt grupați în funcție de nivelul lor de cunoștințe și beneficiază de sesiuni suplimentare de învățare, în care se explică pas cu pas noțiunile care le dau dificultăți. Aceste sesiuni sunt adaptate nevoilor individuale ale fiecărui elev.
Exerciții suplimentare și materiale educaționale – se creează fișe de lucru și teste specifice, care sunt distribuite elevilor pentru a le consolida cunoștințele. Exercițiile sunt concepute astfel încât să fie progresive și să permită o înțelegere treptată a noțiunilor matematice.
Metode interactive de învățare – se utilizează tehnici precum jocuri educaționale, platforme digitale și aplicații interactive pentru a stimula interesul elevilor și a le face învățarea mai atractivă. Aceste metode facilitează înțelegerea unor concepte complexe prin abordări vizuale și practice.
Evaluări periodice – progresul elevilor este monitorizat prin evaluări frecvente (teste, teme, proiecte), pentru a identifica lacunele de învățare și pentru a ajusta activitățile remediale în funcție de nevoile fiecărui elev.
Sprijin psihopedagogic – pe lângă activitățile de învățare, elevii beneficiază și de consiliere psihopedagogică, pentru a încuraja încrederea în propriile abilități și pentru a combate anxietatea legată de matematică, care poate contribui la dificultățile de învățare




III. CLUB DE LECTURĂ
Începând cu anul 2023, în cadrul Școlii Gimnaziale „Andone Cumpătescu”, Rafaila, a luat naștere un nou proiect, cel al clubului de lectură, cu scopul de a veni în sprijinul elevilor, dar și pentru a le dezvolta acestora gustul pentru lectură. Este știut faptul că odată cu dezvoltarea tehnologiei, lectura și-a pierdut din importanță, majoritatea informațiilor, putând fi accesate doar cu un singur click. În acest fel elevul nu mai este interesat de cercetare, de a asimila și distribui informația într-un mod eficient pentru că aceasta este deja împachetată și ușor de accesat.
Apărea atunci întrebarea – Cum putem preveni și stopa acest fenomen care ia amploare? Prin lectură, bineînțeles. Și aici intervine profesorul care trebuie să găsească mijloacele și metodele eficiente pe care să le aplice, provocând interesul elevilor pentru explorare. Rolul principal pe care activitățile îl joacă în cadrul acestui proiect este acela de a dezvolta încrederea în sine, dar și autocunoașterea prin utilizarea studiului comparativ. Pus în situația de găsi similitudini sau diferențieri, după caz, cu personajul principal al operei sau al textului lecturat, elevul începe să se descopere. Dar nu numai atât. Lectura este cea care îi îmbogățește vocabularul, care îi dezvoltă imaginația, care îl ajută, pe lângă cunoașterea limbii, să descopere și să-și însușească valorile morale: dreptatea, adevărul, cinstea, înțelepciunea. Dezvoltarea acestor caracteristici au fost și sunt în continuare urmărite în cadrul activităților clubului de lectură.
Dezbaterea și gândirea critică au fost întrebuințate cu scopul de a dezvolta capacitatea de exprimare, dar și de a înlătura teama de a-și expune public propriile idei. Elevii au fost coordonați și susținuți în demersul lor, înlăturându-se orice frică de a cădea în ridicol.
Un interes crescut l-a înregistrat și jocul de rol. Mulți elevi și-au manifestat dorința de a interpreta personajul preferat chiar dacă acest lucru implica și argumentarea alegerii făcute. Pe de altă parte această metodă a venit în sprijinul dezvoltării socializării și a spiritului de afirmare, competitiv. Fiecare dorea, în sinea lui, să interpreteze cât mai autentic personajul ales, să fie văzut, iar acest lucru a dus mai departe la creșterea încrederii în sine. Utilizarea în cadrul activităților a fișelor de lucru nu a constituit un impediment în buna desfășurare a acestora. Lucrând pe grupe, în perechi sau individual, elevii și-au îndeplinit cu succes atribuțiile, cei mai mulți dintre ei, ducându-și la bun sfârșit sarcinile de lucru.



IV. EUCAȚIE FIZICĂ ȘI SPORT
Implicarea elevilor în cadrul activităților educative la disciplina educație fizică și sport atât la sportul de echipa – fotbal, cât și la cel individual – șah, a dus la încurajarea cooperării între elevi, a lucrului în echipa, a spiritului competițional și, în același timp, a respectării adversarului. Elevii școlii au răspuns cu mult entuziasm la activitățile propuse și au participat în număr mare la orele de antrenamente dezvoltându-și calitățile și deprinderile motrice












V. EDUCAȚIE PLASTICĂ
Prin educația plastică se urmărește familiarizarea treptată a copilului cu frumosul din mediul înconjurător, formarea percepțiilor și gustului estetic, a deprinderilor artistice.
Obiective:
Dezvoltarea capacității de exprimare plastică individuală și de grup prin compoziții expresive și creative;
Cunoașterea şi utilizarea unor tehnici de lucru cu diverse materiale şi ustensile specifice educației plastice: tehnica culorilor umede (acuarele, tempera, guaşa), ceracolorul, creta în formă de baton (paste), pictarea cu tuş colorat sau în creioane colorate și carioci;
Stimularea şi cultivarea la copii a înclinaţiilor, aptitudinilor și talentelor artistice în vederea dezvoltării capacităților de exprimare plastică.












VI. TEATRU
Teatru este pentru copii imaginație pură. Este locul unde copilul are libertate deplină. Este echivalent cu energia și bucuria nesfârșită a copiilor. Aceștia descoperă prin artă un univers nou. Își creează, de fapt, un univers propriu. Prin diferitele jocuri pe care le fac, a desenelor, a picturilor și poveștilor, copiilor li se stimulează imaginația.
Teatru pentru copii joacă un rol important în dezvoltarea emoțională. De-a lungul vieții, copii se confruntă cu o serie de emoții. Emoții care nu pot fi catalogate ca fiind bune sau rele, deoarece ele formează copilul. Pe baza lor își creează relații, empatizează, își croiesc un comportament. În teatru pentru copii ei vor învăța cu ajutorul unor tehnici de cunoaștere și atocunoaștere, cum să le gestioneze, să le verbalizeze.
În teatru pentru copii, aceștia formează deja o echipă. În jocul lor fiecare are dreptul la opinie, fiecare este ascultat. Li se cultivă această acceptare față de oameni. Pe această cale fiindu-le mult mai ușor să lucreze alături de alți oameni.
O bună comunicare cu părinții poate fi dezvoltată prin teatru. Teatru pentru copii oferă părințiilor oportunitatea de a petrece timp cu cei mici într-un mod inedit. Ei pot lua parte la diferite laboratoare sau ateliere de teatru împreună cu copii. În acest mod ei pot înțelege mai bine viziunea copilului. Ajung să își înțeleagă la alt nivel propriul copil. Legăturile devin mult mai strânse.
Prin teatru copii își depășesc fricile, învață că nu este greșit să îți exprimi opinia, să ai o opinie. În teatru pentru copii acest lucru primează. Dezvoltarea unei voci proprii. Lucru important în viața unui copil, de a se face auzit.
De asemenea, în acest fel își formează și o imagine de sine bună, se privesc altcumva. Se simt în control. Prin teatru, copiilor le este cultivată această libertate.Teatru pentru copii nu este doar pentru cei pasionați, este pentru fiecare copil. Ajută la creionarea identității fiecăruia. Îl dezvoltă pe mai multe planuri, iar tehnicile învățate și abilitățile dobândite îi vor fi de ajutor în orice domeniu.
În cadrul activităților remediale, am urmărit atingerea tuturor acestor aspecte menționate mai sus și am observant transformările produse de participarea copiilor la activitățile proiectului. Copiii au susținut spectacole la nivel de școală, cu ocazii diferite, Crăciun, „Săptămâna Altfel”, sfârșit de an școlar, cu o plăcere deosebită.









